Medewerkers behouden

Hoe bindt je je medewerkers? Talentmanagement!

10 oktober 2019

Hoe voorkom je dat medewerkers vertrekken? Binden van medewerkers met talentmanagement vereist wel dat je weet wat de beweegredenen zijn voor je medewerkers om zich te blijven binden aan je organisatie.

Algemeen wordt aangenomen dat het vijf keer meer geld kost om een nieuwe klant te binnen te halen dan een bestaande te behouden. Klantbehoud of retentie zou dus een hoge prioriteit moeten hebben. Uit recent onderzoek blijkt dat de meeste bedrijven dit ook vinden, maar dat in de praktijk er maar weinig inspanning voor doen. Bijna iedereen heeft deze ervaring, denk aan je internet provider, energieleverancier of sportschool: je krijgt de mooiste aanbiedingen wanneer je nog geen klant bent maar als trouwe klant krijg je weinig tot geen aandacht.

Analoog daaraan: het werven van nieuwe medewerkers is ook een dure aangelegenheid: werving & selectiekosten, onboarding, trainingen zijn kostbaar, de begeleiding van de nieuwe medewerker kost tijd en aandacht en voordat de nieuwe medewerker volledig productief is vergt ook tijd. Investeren in het behouden van je medewerkers, het binden, is dan ook belangrijk.

Waarom vertrekken medewerkers? Uit een recent onderzoek van Randstad (employer brand research 2019) worden als vijf belangrijkste redenen genoemd om bij de huidige werkgever weg te gaan:

  • onvoldoende uitdagingen
  • beperkte doorgroeimogelijkheden
  • weinig erkenning/beloning
  • te lage vergoeding
  • te lange reistijd

Om te blijven zijn de belangrijkste factoren:

  • aantrekkelijke voorwaarden
  • werkzekerheid
  • uitdaging
  • werkplezier
  • een fijne plek in de buurt

Heb je als werkgever een goed beeld waarom je medewerkers al dan niet binnen de organisatie blijven? Doe hier eens een onderzoek naar, vraag het je medewerkers! De informatie die je krijgt uit dit onderzoek is de ideale input om de employee experience binnen je organisatie te verbeteren.

Onvoldoende uitdagingen of beperkte doorgroeimogelijkheden? Hebben je medewerkers wel het juiste beeld van de toekomstplannen van je organisatie, hebben ze een beeld of en hoe ze aan het succes van de toekomstplannen kunnen bijdragen, welke mogelijkheden deze plannen bieden? Betrek je medewerkers actief bij de toekomst van je organisatie, maak een plan hoe de medewerker daaraan kan bijdragen. Talentmanagement is een goed hulpmiddel om samen met je medewerker de toekomst vorm te geven, voldoende uitdagingen te bieden, de doorgroeimogelijkheden te laten zien en het werkplezier te verhogen. Een win/win situatie voor werkgever en werknemer!

Werkkracht10 helpt bij de invoering en uitvoering van talentmanagement. We starten met een assessment om zichtbaar te maken in hoeverre de medewerkers de toekomstplannen van de organisatie (kunnen) kennen en welke rol zij daarin kunnen spelen. Na identificatie van de quick wins stellen we een actieplan op. Dit actieplan bevat meetbare doelen en concrete acties om de juiste medewerkers te binden en te blijven boeien.

Neem contact met ons op voor een sparringsessie. Kun jij ons uitleggen hoe je je medewerkers bindt?